vive la france

28 nov

Mijn toenmalige studententijdvriendje en ik besloten op liftvakantie naar Frankrijk te gaan. Wij spreken hier over begin jaren tachtig, vorige eeuw, toen studenten nog echt arm waren.  ’s Ochtends vroeg vertrokken wij uit Nijmegen. Mijn vader zette ons af op het meest strategische punt qua liften.  Voor onderweg kregen wij zes hardgekookte eieren mee. Al vrij snel hadden we een lift en tegen het middaguur lunchten we in Maastricht.

Het einddoel van deze tocht was mijn oom. Hij woonde in Frankrijk aan de voet van de Pyreneeën. Wij waren inmiddels België ingelift en hadden goede hoop over de af te leggen kilometers. Toen wij echter na zes uur België nog steeds niet hadden verlaten kakte dat heerlijke nomadengevoel ietwat in. Op een vrachtwagenparkeerplaats warmden we een blik tomatensoep op. Gelukkig vond ik daar Het Beste Boek Van De Weg, in het Nederlands! Als een bijbel  hield ik het werk tegen mijn boezem aangeklemd. Nu zou alles goed komen!

Vanaf de parkeerplaats kregen we een lift van tien kilometer die ons deed stranden op een kruispunt van zestien snelwegen met daar midden in een kleine groen strook en een meertje. Die avond zetten wij ons trekkerstentje pontificaal naast het bord Interdit Au Camping op. Voor de zekerheid sliepen wij met semi-wapens, denk aardappelschilmesje en sok met iets zwaars er in, onder onze kussens.

De volgende ochtend gingen we vol goed moed verder. Liftend door Luxemburg en na nog een dag bereikten we dan eindelijk Frankrijk! Net voor de grens hadden we een lift gekregen van een lief oud Frans mannetje. Het lieve oude mannetje mocht doorrijden bij de grenscontrole maar wij werden uit de auto gesommeerd. Onze rugzakken werden compleet overhoop gehaald, alles op een tafel gegooid na uitgebreide inspectie. Ze vonden niks, we rookten zelfs geen shag toendertijd en het enige waarvoor ze ons in de bak hadden kunnen gooien was mijn anti-conceptiepil.

Een uur later, met een zonder systeem weer ingepakte rugzak, sleepten we ons de grens over. En wie stond daar op ons te wachten? Het lieve oude Franse mannetje! Ja mensen, dat waren de jaren tachtig, toen gebeurde dat nog! Met onze vriend kwamen wij een flink stuk Frankrijk in. Huilend namen we afscheid en beloofden trouw te zullen schrijven. Wij waren dankbaar.

Vierentwintig uur later stonden we nog steeds met het meer en meer smoezeliger wordende bordje ‘Dijon ‘ op de dezelfde plek. Wij besloten onze nederlaag te accepteren en kozen Luxemburg als vakantie bestemming. Kwestie van de straat oversteken en het bordje ‘Dijon’ omdraaien.

Na acht minuten kregen we al een lift van een Franse familie. Een Renault vol met kinderen maar we konden er echt nog wel bij. Binnen een halve dag waren we terug op de plek waar we op de heenreis drie keer zo lang over hadden gedaan.

Desondanks hebben we genoten van die resterende dagen vakantie in Luxemburg. Zeker toen we op de camping Nederlandse stellen van onze leeftijd tegenkwamen waarmee we de plaatselijke kroegen afstruinden. Tientallen blikken met ravioli en tientallen biertjes gingen er door heen. Dat bleek echter niet zo’n heel goede combinatie want tijdens het inpakken der tenten hadden wij kartonnen dozen over de bergjes kots heen moeten plaatsen zodat we daar niet per ongeluk in zouden trappen…

3 Reacties to “vive la france”

1. Petra Jansen 28/11/2013 bij 6:22 pm #

Dat was pas avontuur! Weer genoten van jouw stukkie! Goed ook om te lezen nu onze kinderen op deze leeftijd komen/zijn!

2. Sok 28/11/2013 bij 7:51 pm #

Ben jij die Franse snelweg nazis wel eens tegengekomen, kepigriezels in woestijncamouflage ? Huu. Dat leegkieperen was standaard bij de grens, trein, lift of fiets je was altijd de lul. Stond je met je slim ingepakte zooi.
    Je moest in Frankrijk korte stukkies liften, zonder bordje, dat ging veel beter. Franse slag hè, kwam je heel ver mee.

• pienbetuwe 28/11/2013 bij 8:40 pm #

Terwijl ons indertijd gezegd werd dat we een Nederlandse vlag op onze rugzakken moesten naaien. Zou goed volk zijn. Kuch…